maanantai 26. elokuuta 2019

POSTAUSSARJA; Vinkit elämäntapamuutoksen aloittamiseen 3/3

Ja koska tämän sarjan ensimmäisessä postauksessa kirjottelin siitä, miten tulisi välttää turhaa paikallaan oloa, niin otetaan vastapainoksi nyt pikku pätkä liittyen uneen.

NUKU HYVIN

Jokainen ihminen tarvitsee eri verran unta, koska unen tarve on yksilöllinen. Minä tarvitsen unta 8-10 tuntia, mun mies taas 6-8 tuntia, siinäpä vasta mukava pikku kombo. Suurin osa ihmisistä tarvitsee unta 6-9 tuntia, mutta tunnen ihmisiä keille 5 tuntia on sopiva määrä - ainakin omien puheiden mukaan. Mitä katkeamattomampaa uni on, sen parempi, mutta jos yöllä herätään, olisi hyvä pyrkiä nukahtamaan heti uudelleen - jos jatkuvasti heräilet öisin ja unesi on katkonaista, saatat kärsiä uniongelmista.

Miten sitä unta sitten saisi paremmaksi?

1. Sänky on vain nukkumista varten - mene sinne vasta kun oikeasti väsyttää, jätä älyvehkeet ja telkkarit kyttäämättä sängyssä
2. Älä torkuta, vaan nouse heti herätyskellon soidessa - jos sinulla on vapaapäivä, nouse ylös heti herättyäsi - tämä helpottaa nukahtamisessa illalla
3. Pidä makuuhuone pimeänä ja viileänä - mikä sen mukavampaa sujahtaa lämpösten vällyjen väliin nukkumaan, kun on hämärää

Mistä tietää kuinka paljon unta on tarpeeksi? Siitä kun heräät aamuisin virkeänä! 

NUKU - SYÖ - ELÄ - TOISTA


Kuulemiin! - Janette


keskiviikko 21. elokuuta 2019

10 kysymystä instagramista

Pyysin teitä esittämään mulle 10 kysymystä instagramissa ja lupasin vastata niihin täällä. Toki, yks kysymys oli niin laaja, että teen siitä oman postauksen! Mutta tässä nää nyt on;

1. Parasta elämässä just nyt jos villee ja koiria ei lasketa?
- Ruoka, treeni, ystävät, työ, opiskelu ja yksinolo 

2. Top3 parasta asiaa kotoo?
 - Sänky, keittiön pöytä, koko torppa oikeestaa sisältöineen

3. Elämän viisaus jonka olet oppinut elämäntaparempassa?
- Minä oon minä näytti puntari mitä tahansa. 
Vaikka kroppa muuttuu niin persoona ei muutu. 
Puntarin/mittanauhan/vaatekoon lukema ei tuo onnea.
'Rakasta itseäsi juuri sellaisena kuin olet'

4. Kuinka paljon oot laihtunu?
- Paljon ja paljon on vielä tekemistä. Jossain vaiheessa höyrysin pudotetuista kiloista, mutta oon sen oppinu ymmärtämään, että ei sillä oo mitään merkitystä onko kiloja lähteny 5 vai 50, kunhan olo on parempi ja kroppa voi hyvin.

5. Mikset näytä sun v*ttumaista luonnetta someen?
- Voin näyttää, mun mielestä se ei vaan kuulu tänne. Hyvän maun rajoissa tietty :D

6. Kuka koirista on paras?
- Ei tämmösiä voi kysyä, kaikki.

7. Mikset oo blondi(tässä luki blongi joten oikoluin) enäää?
- Koska tykkään tummasta tukasta tällä hetkellä enempi.

8. Tavoitteesi?
- Voida yhtä hyvin kun keväällä -18 ja siihen on matkaa. 
Opiskella lisää ja olla viisaampi.
Antaa enemmän aikaa ja panostusta kotiväelle.
Nauttia ja nähdä maailmaa.
Kehittää yritystä.

9. Arvot valmentamisessa?
- Just tänään Saanalta kysyin et onks mun tekeminen tylsää ja tavallista, en muista mitä se vastas mut sitä toivon, koska ei elämäntapamuutos, painonpudotus, -hallinta jne. tarvii olla superjännittävää, vaikeeta ja täynnä vippaskonsteja. Normaalia ruokaa, kunnon treeniä ja tarpeeks pitkät yöunet nii joha wörkkii.

10. Millo lähetää joraa?
- En tiiä, mulla on itteni kanssa taas sopimus päällä alkoholin ja tupakkatuotteiden suhteen, enkä tiiä millon aijon purkaa sen sopimuksen. :D 

Se laajempi kysymys oli valmentamisen top5 parhaat ja vaikeimmat puolet. Tästä teen oman postauksen lähiaikoina, joten pysyhä kuulolla!


Kuulumisiin! - Janette

maanantai 19. elokuuta 2019

POSTAUSSARJA; Vinkit elämäntapamuutoksen aloittamiseen 2/3

Edellisessä postauksessa kirjotin siitä, miten voi vähentää turhaa paikallaan oloa. Nyt olisi toisen vinkin aika!

Älä ole täydellinen

Täydellistä ihmistä ei ole olemassakaan, joten miten sinä voisit olla? Jokainen on omalla tavallaan täydellinen, mutta 100% täydellisyyteen pyrkiminen johtaa usein siihen, että jatkuvasti ollaan tyytymättömiä ja turhautuneita omaan tekemiseen, koska aina jonkun asian olisi voinut tehdä pikkusen paremmin.

Se riittää, kun annat kaikkesi ja myönnät itsellesi jaksamisesi rajat, tuloksia tulee aivan varmasti! Et voi aina miellyttää ympärilläsi olevia ihmisiä vastaamalla kaikkeen 'kyllä', kukaan ei loukkaannu tai pahoita mieltään sen takia, jos haluaa pitää itsestään huolta, vaikka monesti ajattelemmekin niin. Ja jos loukkaantuu, niin antaa loukkaantua. Omaan napaan tuijottelijoita tässä maailmassa riittää. Ei ole itsekästä laittaa omaa hyvinvointiaan etusijalle, mutta se on itsekästä, jos ei osaa kieltäytyä asioista ja purkaa kiukkunsa, v*tutuksensa ja väsymyksensä muihin.

Käytä siis 'kyllä' sanaa harkiten - äläkä unohda, että sinun ei tarvitse perustella tai puolustella 'ei' sanan käyttöä - varsinkin jos oma hyvinvointisi on vaa'an toisessa kupissa.


Kuulemiin! - Janette




tiistai 13. elokuuta 2019

POSTAUSSARJA; Vinkit elämäntapamuutoksen aloittamiseen 1/3

Tästä starttaa ensimmäisen postaussarjan ensimmäinen postaus. Pyrin nyt syksyn päivittelemään enemmän sarjoina asioita, ettei juttua tulisi ripotellen sieltä täältä. 
Ja koska elokuu on samalla tavalla uuden alun aikaa kun tammikuukin, ensimmäisenä päätin alottaa elämäntapamuutoksen aloittamiseen liittyvällä postaussarjalla. Ja tästä se nyt lähtee! 

Muuta tapoja, jotka pitävät sinut paikoillaan

Paikoillaan olemisessa ei siis ole mitään vikaan, mutta rajansa kaikella. Yöllä on nukuttava ja ruokapöydässä istuttava, eikä television katsominen tai kirjan lukeminen sohvalla ole laitonta, mutta me olemme paikoillamme paljon - koska istuminen ja makaaminen on mukavaa puuhaa.

Vaikka lause 'vähennä istumista' kuulostaa helpolta toteuttaa, niin sitä se ei käytännössä kyllä taida olla. Oli kyse mistä tahansa tavasta - siitä on vaikea opetella pois, mutta jos siitä haluaa opetella pois, olisi hyvä miettiä ensin tapojen syitä, ei seurauksia. Eli kysymys kuuluu, miksi istut? Syitähän löytyy monia varmasti, koska istuminen on niiden tapojen seuraus, mutta miten voisit muuttaa tapoja, jotka pistävät sinut olemaan paikoillaan?

1. Kulje automatkat kävellen
2. Puhu puhelimessa aina seisaalteen
3. Jätä auto kaupan pihassa kauimpaan parkkiruutuun

Siinä jo kolme hyvää esimerkkiä, miten vähentää istumista - ja lisätä kävelyä. Ja ei, kaikkea ei tarvitse laittaa heti kerralla uusiksi - jaksat ensimmäiset 10 päivää ja sitten palaat vanhoihin tapoihin. Ota itsellesi yksi tavoite, miten vähennät paikoillaan olemista ja kun se muutos tuntuu jo naurettavan helpolta / siltä että se on osa arkeasi, ota uusi tavoite. Koska mihinkään ei ole kiire. Istumisen olet oppinut luultavasti alle vuoden ikäisenä, joten miten voisit oppia siitä pois viikossa?


Kuulemiin! - Janette

maanantai 12. elokuuta 2019

Blogi muuttaa!

Moikka!

Mun blogi muuttaa tänne bloggerin puolelle, pysy kuulolla, tulossa huikeita juttuja! :) 

Janette

Suosituimman blogikirjoitukset

POSTAUSSARJA; Vinkit elämäntapamuutoksen aloittamiseen 3/3

Ja koska tämän sarjan ensimmäisessä postauksessa kirjottelin siitä, miten tulisi välttää turhaa paikallaan oloa, niin otetaan vastapainoksi...

Luetuimmat